Stresul este adesea privit ca o senzație exclusiv negativă: termenele de muncă se acumulează, drama de familie are un efect negativ, programele aglomerate ne epuizează.

Stresul apare atunci când cineva simte un dezechilibru între o provocare și resursele pe care le are, spune Kathleen Gunthert. Cercetătorii au identificat două tipuri diferite de stres. Primul este „detres”, care se referă la stres negativ. Iar al doilea este „eustress”, care se referă la stresul pozitiv.

Stresul cronic – definit ca „răspunsul fiziologic sau psihologic la un eveniment stresant prelungit intern sau extern”, potrivit Asociației Psihologice Americane – a fost legat de alimentația nesănătoasă, probleme ale pielii, dimensiuni ale creierului mai mici și chiar o probabilitate crescută de boală cronică .

Cu toate acestea, în doze mici, specialiștii spun că stresul poate avea efectele pozitive. Nivelurile moderate ale stresului zilnic, ușor de gestionat  pot ajuta la protejarea împotriva daunelor oxidative.  Ele sunt legate de îmbătrânire și boală.


Iată câteva aspecte neașteptate pentru a experimenta un pic de stres.

Stresul sporește motivația

În timp ce stresul intens te poate face să te simți copleșit și scade motivația, uneori poate e o soluție atunci când vine vorba de a începe munca. „Nivelurile medii de stres ne pot spori motivația”, spune Gunthert. De exemplu, stresul unui termen poate ajuta oamenii să se concentreze și să acorde mai multă atenție.

Stresul poate crea rezistență și poate încuraja creșterea

Chiar dacă stresul se poate simți copleșitor, acesta îi obligă și pe oameni să rezolve probleme, construind în final încredere și abilități importante pentru experiențele viitoare, spune Peter Vitaliano, profesor de psihiatrie și științe comportamentale la Școala de Medicină de la Universitatea din Washington. Cu o rezistență crescută și încredere, oamenii tind să se simtă mai puțin amenințați și mai mult în controlul situațiilor lor, spune el.+

Stresul poate promova construirea relațiilor

Unul dintre cele mai surprinzătoare beneficii ale stresului este faptul că poate ajuta la construirea relațiilor interpersonale, care sunt esențiale pentru sănătatea generală. „Conexiunea socială este unul dintre cei mai importantr factor împotriva problemelor de sănătate fizică și psihică”, spune Gunthert. Atunci când oamenii se simt iubiți și înțeleși de o altă persoană, se simt mai puțin singuri și izolați.

Grupurile de sprijin, de exemplu, sunt un loc minunat pentru ca oamenii să vorbească despre stresul lor cu alții. Se creează compasiune și, la rândul său, hormoni pozitivi, spune Vitaliano. Deschizându-se unul la altul, Vitaliano spune că oamenii se simt mai bine pentru că se pot raporta la luptele celuilalt și își validează sentimentele, creând pozitivitate dintr-o experiență negativă.