The Independent a anunțat că un grup de cercetători de la Institutul de Tehnologie din California (Caltech) a descoperit în sfârșit o bacterie capabilă să consume metal. Existența acestei bacterii era suspectată de mai bine de 100 de ani, dar nu fusese niciodată observată sau dovedită.

Remarcabila descoperire a fost publicată și în prestigioasa revistă Nature. În timp ce cercetătorii efectuau un set de experimente cu mangan, un element chimic des întâlnit în minerale alături de fier, au descoperit accidental microbi microscopici.

Cum a fost descoperită noua substanță?

Doctorul Jared Leadbetter este profesor de microbiologie la Caltech. Acesta a lăsat la înmuiat în chiuveta din biroul lui un borcan de sticlă. Dar nu s-a mai întorc la campus timp de câteva luni, lucrând de la distanță. Când a revenit însă, borcanul era acoperit de o substanță de o culoare întunecată. După mai multe teste, substanța a fost identificată ca fiind mangan oxidat.

Compusul a fost creat de noua descoperită bacterie, provenită din apa de la robinet. Oamenii de știință știau că există specii de fungi și de bacterii care pot să oxideze manganul, însă nu se descoperiseră până acum niciodată microbii care puteau să folosească această acțiune pentru dezvoltare. Acești microbi pot metaboliza însă materiale care nu par expuse la acest proces, ca de exemplu metal.

bacterie

Există acum dovezi puternice care să sugereze că o parte din apa potabilă din Pasadena produsă de acviferele locale este generată de specii înrudite cu acești microbi. Acviferul este o formațiune formată dintr-un strat subteran de roci suficient de poros încât să poată stoca apă și îndeajuns de permeabil încât să poată permite circulația apei prin el. Apele subterane se găsesc în golurile din scoarța terestră.

Bacteriile îndepărtează așadar poluanții din apă printr-un procedeu numit bioremediere, care presupune reducerea cantității de oxid de mangan. În lumina noilor descoperiri, oamenii de știință pot înțelege acum mult mai bine acest fenomen. Dar mai pot fi analizate și ciclurile planetei și felul în care metalul afectează evoluția planetei.