După ce a început criza medicală mondială, foarte multe sisteme economice au resimțit și ele o criză economică, iar acum a venit rândul pieței produselor alimentare să facă același lucru.

Chiar dacă prețul produselor de la producător este unul redus, se păstrează o tendință de creștere a prețurilor acelorași produse de pe rafturile magazinelor. La început, exista riscul real al unei crize alimentare. Rafturile magazinelor au fost golite efectiv de numărul uriaș de clienți. Dar la 5 luni după acest eveniment, rafturile tuturor magazinelor sunt din nou pline.

Un raport al Uniunii Europene sugerează că prețurile s-au ieftinit, față de aceeași perioadă a anului trecut. În majoritatea statelor europene, prețul cărnii de porc este cu 19% mai ieftin decât în iulie 2019. Dar în România acest produs se vinde sub media europeană.

criza

Cauzele acestui efect în România

În România acest efect își are două cauze: pe de o parte scăderea puterii de cumpărare a acestor produse și pe de altă parte, situația abatorului din Germania. Dar există temeri că situația nu se va îmbunătăți. Prețul de la raft este stabilit de hypermarketuri. Acestea folosesc o balanță între puterea de cumpărare și costurile procesatorului.

Dacă prețul produsului din fabrică a scăzut, puterea de cumpărare s-a ridicat brusc. Oamenii au început să își facă provizii. Dar în contextul crizei economice, multe persoane vor rămâne probabil o perioadă de timp mai scurtă sau mai lungă în șomaj. Acest fapt  ar determina ca puterea de cumpărare să scadă brusc. Dacă se întâmplă așa, multe companii din spațiul european își vor vinde produsele pe piața românească la preț de dumping, riscând însă să consumăm multe produse de o calitate net inferioară.

Dar vor exista cu siguranță noi scumpiri din cauza cumulului de factori care au dus în jos economia globală precum criza medicală, gripa porcină africană, dar mai ales seceta. Există nefasta coincidență de a întâmpina deodată toate aceste probleme cu care societatea umană este nevoită să se confrunte.