Elevii revin astăzi la cursuri, marcând începutul celui de-al doilea modul al anului școlar 2024-2025, conform calendarului oficial stabilit de Ministerul Educației. Acest modul va începe pe 4 noiembrie și va continua până pe 20 decembrie, după care elevii vor intra în vacanța de iarnă, așteptată deopotrivă de copii și profesori.
Structura anului școlar 2024-2025
Anul școlar 2024-2025 are o structură complexă, menită să echilibreze perioadele de învățare intensivă și cele de odihnă. După prima perioadă de cursuri, care a avut loc între 9 septembrie și 25 octombrie 2024, elevii au avut parte de o pauză scurtă, de la 26 octombrie până la 3 noiembrie. Acum, odată cu debutul celui de-al doilea modul, elevii vor studia până la 20 decembrie, moment în care va începe vacanța de iarnă, care se va încheia pe 7 ianuarie 2025.
După această vacanță, cursurile se vor relua pe 8 ianuarie și vor continua până la 7 februarie 2025 sau, în funcție de decizia inspectoratelor școlare județene și a Municipiului București, până la 14 sau 21 februarie. Această flexibilitate permite inspectoratelor să adapteze programul la necesitățile locale și să ia în considerare feedback-ul elevilor, părinților și profesorilor.
Ulterior, perioada de cursuri se va relua între 17, 24 februarie sau 3 martie 2025, conform deciziilor locale, și se va încheia pe 17 aprilie 2025. Această etapă va fi urmată de vacanța de primăvară, care va avea loc între 18 și 27 aprilie. Elevii vor reveni la școală pe 28 aprilie și vor încheia anul școlar pe 20 iunie 2025, moment în care va începe vacanța de vară. Aceasta va dura până pe 7 septembrie 2025, pregătindu-i pe elevi pentru un nou ciclu școlar.
Structura anului școlar include și zile nelucrătoare sau de sărbători legale, prevăzute de lege, în care nu se desfășoară cursuri
Astfel de zile sunt esențiale pentru a oferi o pauză elevilor și personalului didactic, contribuind la echilibrul necesar în procesul educațional. Contractul colectiv de muncă aplicabil în domeniu protejează și reglementează acest aspect, pentru a asigura un echilibru între muncă și odihnă.
Programul național „Școala altfel” și „Săptămâna verde” sunt parte integrantă a anului școlar și se desfășoară în intervalul 9 septembrie 2024 – 30 mai 2025. Fiecare unitate de învățământ are libertatea de a planifica aceste perioade în funcție de nevoile proprii, pe parcursul a cinci zile lucrătoare consecutive. Aceste inițiative sunt menite să încurajeze metode alternative de învățare, care completează curriculumul tradițional prin activități practice, proiecte și sesiuni de educație nonformală.
Pentru clasele din filiera tehnologică și învățământul profesional, aceste săptămâni includ activități de instruire practică, care sunt relevante atât pentru domeniul de studiu al elevilor, cât și pentru obiectivele generale ale acestor programe speciale. Astfel, elevii nu doar că învață concepte teoretice, dar au și oportunitatea de a le aplica în contexte reale, dezvoltând abilități esențiale pentru viitoarea lor carieră.
În cazul în care apar situații excepționale, cum ar fi condiții meteorologice nefavorabile sau alte situații de criză, consiliul de administrație al fiecărei unități de învățământ poate lua măsuri pentru parcurgerea integrală a programei școlare prin metode alternative. Totuși, aceste măsuri nu se aplică în perioada vacanțelor școlare, care sunt esențiale pentru recuperarea și odihna elevilor.
Modificările structurii anului școlar pot fi aprobate de inspectoratele școlare, cu avizul Ministerului Educației, în cazul în care există motive bine întemeiate, cum ar fi condiții climaterice speciale sau particularități ale unei școli. Aceste schimbări sunt permise doar dacă se garantează parcurgerea completă a programei școlare și dacă toți elevii pot participa fără restricții la examenele naționale și evaluările planificate.
Astfel, structura anului școlar 2024-2025 este una complexă și flexibilă, concepută pentru a răspunde nevoilor educaționale și de odihnă ale elevilor. Aceasta echilibrează perioadele de cursuri și vacanțele, oferind timp suficient pentru învățare și recuperare. De asemenea, includerea programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” îmbogățește experiența educațională și stimulează dezvoltarea holistică a elevilor.