Pe TikTok, o nouă figură controversată atrage atenția publicului cu pretinse dezvăluiri din culisele serviciilor secrete. Cunoscută sub numele „Raisa” sau „Raisa Ekaterina Ivatenko”, aceasta publică teorii conspiraționiste, susține frenetic personalități precum Călin Georgescu și lansează mesaje care alternează între halucinații și amenințări obscene.
Popularitatea sa crește rapid, clipurile sale acumulând sute de mii de vizualizări, iar recent a fost invitată de Anca Alexandrescu la Realitatea Plus, unde urmează să fie intervievată.
„Raisa” afirmă că a fost agent în cadrul Serviciului Secret al Armatei (DGIA) și deține gradul de locotenent-colonel în rezervă. Pe lângă aceasta, se prezintă ca având un doctorat în Strategie Militară în Antiterorism, obținut în Rusia, și o viață plină de experiențe internaționale, inclusiv în Angola și Rusia. Totuși, istoricul Mădălin Hodor dezvăluie că numele său real ar fi Fica Marcela-Simona, o persoană cu un istoric de afirmații neverificate și declarații controversate. În ciuda caracterului său dubios, „Raisa” reușește să capteze atenția unui public numeros, devenind un fenomen pe rețelele sociale.
Cine este „Raisa” și ce o face atât de controversată
„Raisa” își construiește o imagine de expert militar cu acces la secrete de stat, însă declarațiile sale sunt greu de verificat și adesea contrazic realitatea. Printre afirmațiile sale se numără teoria conform căreia incendiul de la clubul Colectiv ar fi fost cauzat de utilizarea napalmului, o idee absurdă care a atras peste 300.000 de vizualizări pe TikTok. De asemenea, aceasta lansează frecvent acuzații și amenințări, folosind un limbaj vulgar, ceea ce contribuie la caracterul senzaționalist al postărilor sale.
Pe lângă pretențiile legate de cariera sa militară, „Raisa” susține că s-a născut la Leningrad, a fost adoptată în România și a lucrat în trecut ca jurnalistă sau consilier parlamentar. Totuși, înregistrările și declarațiile istorice sugerează că aceste afirmații sunt fie exagerări, fie invenții. Într-o filmare din urmă cu 12 ani, ea apare alături de George Simion, actual lider al AUR, ceea ce indică o lungă istorie de implicare în cercuri controversate.
Istoricul Mădălin Hodor o descrie pe „Raisa” drept o persoană care a făcut afirmații conspiraționiste încă din trecut, de la teorii despre patronul Hexi Pharma și pandemia de COVID-19, până la negarea existenței statului român postcomunist. Aceste teorii, adesea acompaniate de o retorică pro-Putin, sunt promovate fără dovezi concrete, dar reușesc să atragă un public care nu verifică informațiile și caută senzaționalul.
„Păzea, vine Doamna Raisa. De câteva zile e revoluție pe TikTok. A, nu, Georgescu e deja fumat, nebunii și-au găsit alt idol: Doamna Raisa. În câteva zile contul dânsei de TikTok a explodat efectiv. De ce? Doamna Raisa face ‘dezvăluiri explozive’.
Zeci de mii de cetățeni ai Republicii TikTok sunt ținuți cu sufletul la gură. Nucleară, sfârșitul Sistemului. S-au făcut petiții ca Doamna Raisa să fie chemată la Alexandreasca. Așa informații ‘din culise’ mai rar. Și cu dovezi. Care dovezi? Păi prima. În primul rând, clipurile au muzica din Caracatița. Și asta ar trebui să fie dovada în sine. A doua. Sunt texte în care se afirmă lucruri. De exemplu: ‘La Colectiv s-a folosit napalm. Am RAPORTUL (normal cu majuscule, adică ăla adevărat și secret) pompierilor’. Numai din astea.
Scurtă paranteză, care poate fi și spoiler. Prin natura jobului și ulterior a activității mele, mai mult sau mai puțin publice, am întâlnit mulți nebuni. Și când spun mulți, spun mulți. Nu am stat să-i număr de-a lungul anilor, dar mulți.
Am stat de vorbă cu doamna care era urmărită de Securitate cu ajutorul unor microfoane introduse în gura dânsei prin implanturi dentare și care a fost amanta lui Pacepa, cu un domn căruia, prin 2019, îi intrau securiștii în casă în fiecare noapte ca să îi fure notițele pe care și le făcea ziua, și cu o altă doamnă căreia tot Securitatea (cine altcineva?) îi ștergea adresa de mail.
Oameni care merg, respiră și votează cu aspectul unor persoane perfect normale. Îi știți sigur. Sub radar, căci nu ies în evidență ca să ajungă vreodată la vreo expertiză psihologică (nu că dacă ar ajunge s-ar face pe bune), au vieți perfect normale. Le dați bună ziua, sunt vecinii, rudele, cunoștințele. Suntem țara care are nu numai cel mai mare număr de analfabeți funcționali, ci și țara cu numărul cel mai mare de nebuni funcționali. Bun. Doamna Raisa.
Bineînțeles că poporul georgilian de pe TikTok nu are treabă cu verificatul. Așa că ei cred că Doamna Raisa a apărut ieri, unii spun că nu e persoană reală, alții că informațiile sunt atât de ‘tari’ că sigur în spate sunt ceva servicii. Sunt, mai precis ar trebui să fie, cele spitalicești.
Pentru că Doamna Raisa, noua vedetă a georgilienilor, pe numele de scenă Raisa Ekaterina Ivatenko, este destul de cunoscută: doamna Fica Marcela-Simona. La o căutare sumară (nu îți ia mai mult de două clicuri) ai acces direct în mintea ‘misterioasei’.
Patronul Hexi Pharma nu a murit, este în Venezuela, Hexi Pharma producea droguri, incendiul de la Colectiv a fost pus și s-a folosit napalm. Bineînțeles, pandemia nu există. Chiar România nu există, pentru că la căderea comunismului nu s-a făcut un act de reînființare.
Doamna, care se prezintă ca ‘fost locotenent-colonel’ în structura de informații a Armatei, după ce a făcut karate și antiterorism la Leningrad (de unde pseudonimul) este, ați ghicit, o admiratoare a lui Putin și a ‘înțelepciunii rusești’. Putin e prietenul României, se știe! Iar eu lucrez în spionajul britanic pentru că am văzut un film cu James Bond.
Practic au găsit o nouă nebună, au reșapat delirul ei de prin 2016, 2018 și intenționează să îl prezinte ca fiind ‘dezvăluiri șoc’ de astăzi. Cine să verifice?
Oricum, doamna Alexandrescu ar trebui să fie atentă, că s-a schimbat salonul. Noii idoli ai gregorienilor sunt de la salonul agitați. Aveți grijă, doamnă, că ăștia și mușcă în emisiune”, a scris Hodor pe Facebook.
Influența pe rețelele sociale și provocările ridicate de astfel de personaje
Fenomenul „Raisa” pe TikTok reflectă o tendință mai amplă de ascensiune a personajelor conspiraționiste în spațiul digital. Cu muzică dramatică în fundal și un ton ferm, „Raisa” reușește să creeze o iluzie de credibilitate pentru un segment de public care preferă să creadă în scenarii elaborate decât să se bazeze pe fapte. Popularitatea sa este amplificată de lipsa verificării informațiilor de către utilizatorii rețelei și de apetitul pentru scandaluri și „dezvăluiri șocante”.
Această situație pune în lumină și responsabilitatea platformelor media. Invitația adresată „Raisei” de către Anca Alexandrescu la Realitatea Plus sugerează o tendință de a valorifica audiența generată de personaje controversate, în loc să se promoveze un discurs bazat pe fapte și raționament. Deși astfel de apariții pot aduce rating, ele contribuie și la perpetuarea unor teorii dăunătoare, încurajând un climat de dezinformare.
Un alt aspect alarmant este natura obscenă și amenințătoare a multor mesaje publicate de „Raisa”. Acestea nu doar că polarizează publicul, ci pot avea un impact negativ asupra sănătății mentale a celor care sunt expuși constant unor astfel de conținuturi. De asemenea, promovarea unei retorici pro-Putin și a unor teorii conspiraționiste poate submina încrederea în instituții și poate alimenta tensiuni sociale.
Ascensiunea „Raisei” subliniază cât de ușor pot câștiga notorietate online persoanele care promovează teorii conspiraționiste, indiferent de credibilitatea acestora. Fenomenul este amplificat de platformele digitale și de mass-media care acordă atenție unor astfel de personaje în scopuri comerciale.
Deși cazuri precum cel al „Raisei” pot părea inofensive la prima vedere, ele ridică probleme serioase legate de dezinformare, manipulare și impactul asupra opiniei publice. Publicul ar trebui să fie mai atent și mai critic în consumul de informații, iar platformele și instituțiile media ar trebui să își asume un rol mai activ în combaterea acestor tendințe. Într-o lume dominată de rețelele sociale, capacitatea de a distinge între adevăr și ficțiune devine mai importantă ca oricând.